Det er ikke nødvendig å gå rundt med dårlige tenner fordi man lider av tannlegeskrekk. Vi kan gjøre noe med det.
Vi har jobbet systematisk med behandling av odonotofobi over flere år. Kartlegging og egenstyrt behandlingsprogresjon er ofte en viktig faktor for å lykkes. Dette gjør vi gjerne med et kartleggingsskjema. Dette fylles ut før behandling startes opp og brukes i tilvenningstimene.
Snakk med tannlegen om din tannlegeskrekk. Husk at du er en av mange som er redde. Avtal behandlingstempo med tannlegen før hun begynner og be om pauser under behandlingen hvis du har behov for det.

Møt opp uthvilt. Avtal et behandlingstidspunkt som passer deg godt. Benytt deg av avslapningsøvelser. Teknikker som man lærer til yoga, fødselsforberedelser, karate o.l. kan også anvendes i tannlegestolen. Ta med en Walkmann med avslappende musikk. Vi kan sette på radio, hvis det er ønskelig.

Vær åpen om din skrekk for tannleger
Si fra hvis det gjør vondt. Husk, du er den eneste som kan merke det. Be om lokalbedøvelse når du har bruk for det. Hvis du vil- be om speil så du kan se hva tannlegen gjør. Ta med en god venn hvis det gjør deg mer trygg.

Sett fokus på gode tannpleievaner og legg vekt på et tillitsforhold med tannlegen din. Gå oftere til tannlegen enn normalt (f.eks hver 3. eller 4.mnd) og hold avtalen selv om du ikke har lyst den dagen. Du kan få mindre behandling enn planlagt – det viktigste er at du kommer!